Nasza wizja

FEST Festival to projekt, który powstał z czystej miłości do muzyki i chęci celebrowania życia w gronie najbliższych. Przez 3 lata robiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby stworzyć bezpieczną przestrzeń do odpoczynku i zabawy w zielonym sercu Śląska - największym w Europie miejskim parku, znanym jako Park Śląski w Chorzowie. Mieliśmy jeden cel, stać się kulturalnym sercem kraju, gdzie muzyka, kultura, sztuka oraz przede wszystkim uczestnicy tworzą harmonijny świat oparty na pozytywnych emocjach, które pozwalają wznieść się ponad codzienność i celebrować najlepsze momenty życia.

Marzenia to nie wszystko, przekonaliśmy się o tym boleśnie w 2023 roku, gdy po tysiącach zorganizowanych koncertów i niezliczonych edycjach festiwali musieliśmy odwołać najważniejszą dla nas imprezę. Przez ostatni rok ciężko pracowaliśmy nad wskrzeszeniem naszego wspaniałego wydarzenia. Co do jednego wszyscy byli zgodni, FEST Festival był jednym z najlepszych projektów festiwalowych na mapie Polski i Europy. Nowatorskie podejście do łączenia muzyki z dedykowanymi projektami wizualnymi, tematyczny podział scen tworzący małe odrębne mikroklimaty i światy, mnogość stylów muzycznych w programie, stref do odpoczynku i spędzania wolnego czasu, szeroki wachlarz rozrywki, rozmaite atrakcje - to wszystko wkomponowane w naturalne piękno Parku Śląskiego w Chorzowie w otoczeniu niezliczonych instalacji i dekoracji. To wszystko w bardzo krótkim okresie stworzyło projekt, który miał szansę stać się największym festiwalem w Europie.

Edycja 2023 była dla nas olbrzymią lekcją, z której wyciągnęliśmy wnioski. Wracamy z pokorą, jeszcze silniejsi, z ambitnym planem stworzenia jeszcze piękniejszego festiwalu. Jedną z tych lekcji jest transparentność, dlatego publikujemy nasze plany i główne założenia nadchodzącej edycji festiwalu:

Odpowiedzialność za błędy 2023

Organizację kolejnej edycji wydarzenia zaczynamy od rozliczenia z uczestnikami odwołanej edycji FEST Festivalu i przekazujemy bilety na kolejne edycję wydarzenia. Uruchamiamy proces odszkodowań z tytułu utraconych korzyści. W przyszłorocznym budżecie wydarzenia ujęliśmy również układowe raty spłat dla partnerów wydarzenia i osób, które współpracowały z nami w ubiegłych latach. Rozliczenie zaległych zobowiązań stanowi priorytet w działaniach na 2025 rok.

Świeży start, back to 2019

Strategia odbudowy projektu FEST Festival zakłada przywrócenie oryginalnej idei FESTa - powrót do pierwszej edycji festiwalu. Mierząc siły na zamiary opracowaliśmy plan, który pozwoli odbudować markę wydarzenia. Pierwsza edycja po przerwie będzie wyglądać podobnie jak pierwsza edycja FEST Festivalu z 2019 roku. Bawimy się przez dwa dni - 15 i 16 sierpnia oraz ograniczamy liczbę uczestników do 20.000 każdego dnia. Dokładnie tyle pojawiło się na festiwalu w pierwszym roku. Ograniczenie liczby dni pozwoli nam utrzymać liczbę scen oraz wysoki poziom organizacji przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów wydarzenia.

3 letni plan odbudowy

Opracowaliśmy plan, który w 3 lata pozwoli wrócić do frekwencji i skali wydarzenia z ostatniej odbywającej się edycji festiwalu. Odpowiednio w każdym kolejnym roku planujemy dodać jeden dodatkowy dzień festiwalu. W 2026 roku 3-dniowa edycja FEST odbędzie się w dniach 13-16 sierpnia, a w 2027 roku festiwal powróci do formuły 4-dniowej w datach 11-15 sierpnia.

Program i sceny

Budżet na program artystyczny przyszłorocznej edycji wydarzenia został nakreślony w kwocie 6,5 mln złotych. W ten kwocie zostaną zabookowani wszyscy artyści występujących na scenach festiwalowych. Po lewej stronie kanału regatowego będą rozmieszczone 4 sceny: Main, Arena, Tent i Silesia. Z kolei Kręgi Taneczne będą reprezentowane przez kolejne 4 sceny elektroniczne: Eden, Coloseum, Dark i Astral. Program wydarzenia zostanie ogłoszony pod koniec roku. Nie możemy na ten moment obiecać konkretnych nazwisk, możemy natomiast obiecać, że zabookujemy najlepszy możliwy lineup w ustalonym wcześniej budżecie, w duchu poprzednich edycji wydarzenia i profilu scen, który pozostaje taki sam jak w 2022 roku.

Zrównoważony rozwój

Przyszłe edycje festiwalu będą opierać się wyłącznie o środki pozyskane ze sprzedanych biletów, realną liczbę uczestników i potwierdzone wpływy sponsorów. Możliwe, że spowoduje to dużo mniej dynamiczny rozwój festiwalu, mniej spektakularnych projektów świetlnych i odjechanych scen. Nie to jednak stanowi najważniejszy punkt naszego wydarzenia. FEST Festival to bezpieczna przestrzeń, miłość do muzyki, spotkanie prawdziwych ludzi, miejsce, które pobudza nas kreatywnie do robienia pięknych rzeczy i bycia lepszą wersją siebie. Co jeśli w danym roku zabraknie mojego ulubionego artysty, będzie o jedna scenę lub instalację świetlną mniej? Nic, bo to uczestnicy i idea wydarzenia odpowiadają za prawdziwe emocje i wspomnienia, tworząc wyjątkową atmosferę FESTa. Trochę czasu zajęło nam zrozumienie tej kwestii i jest to jedna z najważniejszych lekcji jakie wyciągnęliśmy z odwołanej edycji wydarzenia. Dlatego w następnych latach nasze priorytety są jasno określone i zgodne z założonym budżetem: po pierwsze, tworzymy dla Was bezpieczną i komfortową przestrzeń, aby Wasze festiwalowe doświadczenia były najwyższej jakości, a więc zapewniamy m. in. najlepszą ochronę czy powszechnie dostępne i czyste toalety; po drugie, budujemy atrakcyjny program wydarzenia; a dopiero po trzecie inwestujemy z pozostałych funduszy w aspekty wizualne, dodawanie kolejnych atrakcji i projektów artystycznych. Powyższa deklaracja nie oznacza, że w jakikolwiek sposób będziemy zaniedbywać którykolwiek aspekt organizacyjny festiwalu. Chcemy i jeszcze raz podkreślamy, że wykorzystamy całe swoje wieloletnie doświadczenie w stworzenie jak najpiękniejszego festiwalu, robiąc absolutnego maksa w budżecie, który jasno wynika z wpływów festiwalu.

Środki na organizację

Środki na organizację przyszłorocznej edycji FEST Festivalu będą pochodzić z trzech źródeł - sprzedaży biletów, sprzedaży napojów i jedzenia dla uczestników festiwalu oraz wpływów z kontraktów sponsoringowych, wspieranych wpłatami inwestorów. Skala wydarzenia zależy wyłącznie od tych trzech czynników, a my, jako organizatorzy zobowiązujemy się przygotować wydarzenie w najlepszej możliwej odsłonie w budżecie pozyskanym z tych trzech źródeł.

Partnerzy i produkcja

W zbliżającej się 2025 edycji FEST Festivalu otrzymaliśmy wsparcie firm produkcyjnych, które odpowiadały za produkcję wydarzenia w ubiegłych latach. Ich pełną listę możecie znaleźć w zakładce DOŁĄCZ DO NAS w dolnej części strony.

Zaprosiliśmy do udziału w kolejnej edycji wydarzenia wszystkich partnerów, którzy mieli z nami współpracować w odwołanej edycji wydarzenia. W najbliższych miesiącach będziemy publikować ich listę z dokładnym opisem atrakcji, jakie przygotowali dla uczestników edycji 2025.

Wpływ na nasze najbliższe otoczenie

Choć trudno precyzyjnie określić dokładną kwotę dochodu, jaki FEST Festival wnosi do lokalnej gospodarki Śląska, w 2022 roku team produkcyjny wydał szacunkowo 10 000 000 zł w lokalnych przedsiębiorstwach, podczas gdy uczestnicy przeznaczyli 2 000 000 zł na zakupy w lokalnych sklepach. W sumie stanowi to bezpośredni zastrzyk w wysokości 12 000 000 zł dla lokalnej gospodarki, co proporcjonalnie daje 24 000 000 złotych w ciągu 3 ostatnich w pełni przeprowadzonych edycji wydarzenia.

Obliczenia dotyczące lokalnych inwestycji FEST Festivalu zostały dokonane przez zsumowanie wszystkich płatności dokonanych na rzecz lokalnych dostawców i firm w okresie od stycznia 2019 do maja 2023. Szacowanie wydatków uczestników zostało przeprowadzone na podstawie konserwatywnego założenia średnich wydatków wynoszących 20 zł na osobę w lokalnych sklepach w ciągu wszystkich dni festiwalu. Dodano do tego również rezerwacje hoteli i apartamentów Airbnb w regionie, zarezerwowanych w 80% przez uczestników FESTa, oraz budżet wydany na stoiskach gastronomicznych prowadzonych przez lokalnych dostawców podczas festiwalu.
W dobie przedłużającego się kryzysu, dotykającego przede wszystkim konsumentów, z dumą będziemy cały czas wspierać lokalną gospodarkę organizująć na Śląsku największy event muzyczny w regionie. Jest to jedna z naszych najważniejszych misji na następne lata.

Transparentność - nasze finanse i liczby

Wykres kołowy przedstawia nasze planowane wydatki na edycje 2025. Obejmują one kilka działów, co daje bardziej szczegółowy podział dotyczący tego, czym każdy z nich się zajmuje w miesiącach produkcji festiwalu i poza nimi.

Liczba dostępnych biletów: 20 000
Liczba biletów w sprzedaży: 15 000
Liczba biletów bezpłatnych dla uczestników edycji 2023: 5 000
Średnia opłata za uczestnictwo: 600 zł

Szacowane przychody z biletów: 9 300 000 zł
Szacowane przychody z gastronomii: 3 000 000 zł*
Szacowane przychody ze sponsoringu: 2 000 000 zł*

Planowany budżet festiwalu: 12 310 000 zł
Szacowany wynik: 1 999 000 zł**

Wykres kołowy

Podział diagramu kołowego

Produkcja - 2 460 000

Obejmuje wszystkie projekty scen, budowę scen i konstrukcji, dekoracje, materiały budowlane i narzędzia, produkcję na miejscu, wynajem sprzętu takiego jak nagłośnienie i oświetlenie, maszyny i transporty, paliwo, prace związane z kształtowaniem terenu, lokalnych wykonawców, drewno, sprzęt elektryczny, sieć wodociągową, pracowników i team organizacyjny

Obsługa wydarzenia - 520 000

Obejmuje wynajem magazynu i terenu parkingowego, zarządzanie odpadami, sanitariaty, sprzątanie terenu, obsługę wejścia.

Zabezpieczenie - 490 000

Obejmuje ochronę całego terenu festiwalu w trakcie (szczelność), bezpieczeństwo w trakcie trwania wydarzenia, płoty i barierki sceniczne, medyków, zabezpieczenie przeciwpożarowe, zabezpieczenie podłoża

Media & communication - 250 000

Obejmuje stronę internetową, budżet promocyjny, wideo, zdjęcia

Administracja - 420 000

Obejmuje koszty księgowe, wsparcie prawne, oprogramowanie, system bezgotówkowy, licencje, ubezpieczenia, pozwolenia, koszty praw autorskich zaiks

Teren - 500 000

Obejmuje prace związane z regeneracją terenu, wynajem Parku Śląskiego, opłaty za prąd, wodę

Program - 6 300 000

Obejmuje muzykę, sztukę, występy, apuro, kino, kreatywne obozy, wymagania techniczne, transport i zakwaterowanie artystów.

Restrukturyzacja - 1 000 000

Obsługa spłat rat restrukturyzacyjnych.

Scenografia i dekoracje - 340 000

Naprawa i remont istniejących dekoracji, wynagrodzenie dla artystów, realizacja nowych projektów i instalacji

* Dane z poprzednich edycji, przychód netto per uczestnik per dzień = 80 zł
** Wygenerowany zysk stanowi dodatkowe zabezpieczenie, zostanie w całości przeznaczony na spłatę zobowiązań i rozwój kolejnych edycji FEST Festiwalu.